مراحل ارتودنسی دندان – از ابتدا تا انتهای درمان

مراحل ارتودنسی دندان با عکس

اگر به تازگی قصد انجام ارتودنسی ثابت یا متحرک را دارید؛ بهتر است برای راهنمایی بیشتر با ما همراه باشید. انتخاب بهترین و کار بلد ترین متخصصان ارتودنسی می تواند راه شما را در انجام این روش درمانی هموار کند. البته اکثر افراد قبل از انجام این روش درمانی کمی استرس و ترس دارند؛ که در این صورت با مطالعه روش های ارتودنسی و دانستن مراحل ارتودنسی دندان نگرانی بیماران تا حدودی بر طرف می شود. هر پزشک و متخصص ارتودنسی پس از معاینه ی بیمار، بهترین روش درمانی را برای او انتخاب می کند. همچنین بیمار را برای انجام اقدامات قبل از درمان راهنمایی می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا تمامی مراحل ارتودنسی دندان را با عکس بررسی کنیم و شما را در بهترین انتخاب برای سلامت دهان و دندان تان یاری کنیم.

مراحل ارتودنسی دندان

تقریبا می توان گفت که مراحل درمانی ارتودنسی های ثابت و متحرک با توجه به نیاز هر مراجعه کننده و ناهنجاری های فک و دندان بیمار تعیین می شود. البته انتخاب یک متخصص و دندان پزشک خوب می تواند راه شما را در انجام انواع ارتودنسی هموار کند. پس در انتخاب دندان پزشک خود بسیار دقت به خرج دهید که می تواند سلامت دندان های شما را به خطر بیندازد. اما در کل مراحل ارتودنسی دندان طبق موارد زیر می باشد :

  • مرحله اول: معاینه و مشاوره مراجعه کنندگان

در اولین مرحله ارتودنتیست مراجعه کننده را معاینه می کند و شرایط و وضعیت فک و دندان او را می سنجد. البته پزشک شما سوابق درمانی و پزشکی شما را نیز بررسی می کند و با توجه به سن، شرایط دندانی و … نوع ارتودنسی شما را انتخاب می کند. همچنین در این مرحله نیز نوع روش درمانی، تمامی هزینه های درمان و مدت زمان درمان و … برای شما بازگو می شود. البته اگر مراجعه کننده سلیقه یا درخواستی از دندان پزشک داشته باشد که در طول درمان برای او در نظر گرفته شود؛ می تواند در این مرحله با پزشک در میان بگذارد.

  • مرحله دوم: تهیه رادیوگرافی های لازم

متخصص ارتودنسی برای بررسی های دقیق تر ناهنجاری دندان بیمار، عکس رادی.گرافی می گیرد تا فک و دندان ها را بیسار دقیق تر بررسی کند. که در صورت هر گونه پوسیدگی و خرابی دندان ها باید قبل از انجام ارتودنسی، پوسیدگی ها درمان شوند. عکس های لازم شامل موارد زیر است:

1. رادیوگرافی opg دندان

عکس opg دندان، یک اسکن دو بعدی توسط اشعه ایکس است که تمامی دندانهای دو فک (حتی دندانهای نهفته)، و نمایی از استخوان فک و مفصل گیجگاهی را ارائه می کند.

2. رادیوگرافی سفالومتری

رادیوگرافی سفالومتری به منظور اندازه گیری جمجمه، فک، دندان و صورت انجام می شود. این عکس ارتباط بین نسج نرم و استخوان را نشان می دهد و به تشخیص اختلالات قبل از درمان کمک می کند. متخصصین ارتودنسی و جراحان فک و صورت از این رادیوگرافی استفاده می کنند.

انجام ارتودنسی ثابت در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

  • مرحله سوم: درمان و یا کشیدن دندان

بعد از بررسی عکس‌ها توسط متخصص ارتودنسی، ابتدا دندانهای پوسیده باید درمان شوند (ترمیم یا عصب کشی شوند). در برخی بیماران هم نیاز به کشیدن دندان است تا فضای کافی برای سایر دندان‌ها ایجاد شود. متخصص ارتودنسی دندانهای لازم برای کشیدن را مشخص می کند.

  • مرحله چهارم: قالب‌گیری دندان

در این مرحله، از وضعیت دندان‌ها قالب‌گیری می‌شود و این کار به متخصص ارتودنسی اجازه می‌دهد که جنبه‌های مختلف درمان را تعیین کند.

  • مرحله پنجم: ایجاد فضای کافی برای قراردادن باند ارتودنسی

اول به تعریف باند ارتودنسی می پردازیم. باند، یک حلقه فلزی در ارتودنسی است که معمولاً روی دندان آخر هر فک قرار داده می‌شود. از باند ارتودنسی به عنوان نگهدارنده اتصالات وسایل مختلف ارتودنسی استفاده می‌شود. در این مرحله کش مخصوص بر روی دندانهای آخر قرار داده می شود تا فضای لازم ایجاد شود.

مطالعه بیشتر: پلاک شفاف ارتودنسی

  • مرحله ششم: باندینگ ارتودنسی

منظور از باندینگ ارتودنسی همان مرحله چسباندن براکت ها بر روی دندان است که این مرحله بسیار راحت بوده و هیچ دردی ندارد.

  1. پولیش و تمیز کردن دندان با خمیر مخصوص و بدون طعم
  2. خشک کردن دندان ها برای جدا کردن لب از دندان
  3.  استفاده از ژل مخصوص روی سطح دندان برای از بین بردن لایه های اضافی
  4. پاک کردن ژل و شست و شوی دندان
  5. قرار دادن پرایمر بر روی دندان
  6. قرار دادن سیمان باندینگ ارتودنسی بر سطح پشت بریس
  7. قرار دادن بریس بر روی دندان
  8. جایگذاری براکت
  9. پاک کردن باقی مانده سیمان باندینگ
  10. سفت کردن سیمان باندینگ با کمک نور یا مواد شیمیایی
  11. قرار دادن سیم ها

انجام ارتودنسی فانکشنال در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

  • مرحله هفتم: اصلاحات

بعد از همه مراحل، در انتها متخصص ارتودنسی اتصالات را بررسی کرده و دندان‌ها با نیروی وارد شده توسط کش‌ها حرکت می‌کنند.

  • مرحله هشتم: برداشتن ارتودنسی

آخرین مرحله از ارتودنسی ثابت، خارج کردن کلیه دستگاه‌ها از دهان بیمار است.

  • مرحله نهم: ریتینر ارتودنسی

پس از برداشتن دستگاههای ارتودنسی، برای تثبیت وضعیت دندانهای بیمار و جلوگیری از برگشت دندانها به وضعیت قبلی، بیمار باید مدتی از نگهدارنده ارتودنسی استفاده کند. که دستور استفاده از آن توسط متخصص ارتودنسی به بیمار داده می شود و بیمار ملزم به رعایت آن است. توجه کنید که در صورت سهل انگاری بیمار و عدم استفاده از ریتینر امکان بازگشت ارتودنسی و هدر رفتن تمامی زحمات و هزینه ها وجود دارد.

متشکریم که تا پایان مقاله مراحل ارتودنسی دندان با عکس، از وبسایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران ، با ما همراه بودید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *