قالب‌گیری ارتودنسی چقدر طول میکشد؟ علل و مراحل انجام

نکات مهم در مورد قالب گیری ارتودنسی

نکات مهم در مورد قالب‌گیری ارتودنسی

قالب‌گیری ارتودنسی از جمله مراحل حساس در انجام عملیات زیبایی ارتودنسی دندان است. کمک گرفتن از قالب‌گیری دندان به منظور مشخص کردن فرم دندان بیمار و در نتیجه انجام مراحل بعدی درمان ضروری است. در صورتی که قالب‌گیری به درستی انجام نشود احتمال بازگشت حالت نامناسب دندان‌ها بعد از ارتودنسی وجود دارد. بنابراین زمان و هزینه‌ای که بیمار صرف اصلاح فرم دندان‌ها و فک خود کرده از بین خواهد رفت. در صورتی که شما نیز قصد انجام ارتودنسی دندان را دارید برای کسب اطلاعات لازم در مورد این موضوع همراه ما باشید.

قالب گیری ارتودنسی برای چیست؟

پروسه قالب‌گیری دندان دارای روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی است. به طوری که پزشک متخصص با توجه به شرایط کاری و هدفی که از قالب‌گیری دارد مناسب‌ترین روش‌ را انتخاب کرده و مراحل لازم را طی می‌کند. در قالب‌گیری ارتودنسی که موضوع بحث این مقاله است، دندانپزشک با هدف مشخص کردن دقیق فرم دهان و دندان بیمار اقدام به چنین کاری می‌کند.

قالب‌گیری ارتودنسی قبل از شروع به کار یعنی قبل از قرار دادن براکت‌ها بر روی دندان صورت می‌گیرد. البته این کار مستلزم انجام یک سری کارها از قبیل عکس رادیوگرافی از دندان‌ها، مشاوره و آماده‌سازی بیمار است. ناگفته نماند که این کار هیچ درد و دشواری خاصی نداشته و نیازی به احساس نگرانی و استرس در هیچ کدام از مراحل کار نیست.

انجام ارتودنسی ثابت در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

طریقه انجام قالب‌گیری ارتودنسی

قالب‌گیری ارتودنسی باید توسط دندانپزشک متخصص با نهایت دقت انجام شود. چرا که هدف از قالب‌گیری مشخص کردن فرم دقیق و حالت دندان‌ها است. در نتیجه کوچکترین بی‌دقتی می‌تواند عواقب ناخوش‌آیندی در دیگر مراحل درمان داشته باشد. مراحل انجام قالب‌گیری ارتودنسی به ترتیب عبارتند از:

  • قرار دادن دو عدد تری (tray) بر روی دندان‌ها
  • پر کردن فاصله بین تری‌ها و دندان‌ها به کمک فیلرهای مخصوص قالب‌گیری که عمدتا از جنس نمک اسید آلژینیک یا آلژینات و ترکیب آن با آب است.
  • مهلت دادن به فیلر برای سفت شدن و شکل گرفتن آن به صورت طرح لثه و دندان‌ها
  • قرار دادن گچ مخصوص دندان پزشکی در قالب ایجاد شده و ارسال آن به لابراتوار برای طراحی و ساخت تجهیزات ارتودنسی مخصوص بیمار

ناگفته نماند که برخی از افراد در حین انجام قالب‌گیری از احساس ناخوش‌آیندی مثل داشتن حالت تهوع شکایت می‌کنند. این موضوع می‌تواند در برخی از افراد سبب ایجاد استرس و نگرانی شود. توجه داشته باشید که این احساس کاملا جزئی بوده و تنها چند دقیقه طول خواهد کشید. پس جای هیچ نگرانی نبوده و کافی است با انتخاب پزشک متخصص و با تجربه مراحل لازم را با آرامش خاطر پشت سر بگذارید.

ضرورت انجام قالب‌گیری ارتودنسی

قالب‌گیری اصولی از بایدهای انجام ارتودنسی است. چرا که بدون این کار نمی‌توان تجهیزات مناسبی را متناسب با فرم دندان و دهان طراحی و تهیه کرد. از طرفی دیگر استفاده از پلاک‌های متحرک، در برخی موارد از ضروریت‌های مراحل درمان با ارتودنسی است. به طوری که توصیه می‌شود تا چندین ماه از این پلاک‌ها برای تثبیت نتایج مثبت ایجاد شده استفاده شود. ساخت این پلاک‌ها تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که پزشک قالب دقیقی را از فرم دندان‌های بیمار به لابراتوار تحویل دهد. عدم انجام قالب‌گیری اصولی سبب بازگشت نتایج نهایی بعد از درمان در کوتاه مدت خواهد شد. بنابراین کل زمان و هزینه‌ای که بیمار برای اصلاح فرم دندان‌های خود کرده تلف خواهد شد.

انجام ارتودنسی فانکشنال در مطب دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

دانستنی‌های لازم در مورد قالب‌گیری ارتودنسی

قالب‌گیری ارتودنسی نیازمند دانستن یک سری نکات است. چرا که با آگاهی از این نکات می‌توان مراحل قالب‌گیری را با آرامش و خیال راحت پشت سر گذاشت. از جمله مهم‌ترین این نکات را در زیر برای شما عزیزان عنوان کرده‌ایم:

  • در صورتی که به وارد شدن جسم خارجی به درون دهان خود حساسیت بسیار بالایی دارید حتما آن را قبل از شروع کار با پزشک خود در میان بگذارید.
  • پرت کردن حواس خود حین قالب‌گیری و فکر کردن به چیزهای متفرقه تاثیر زیادی در کاهش احساس حالت تهوع شما خواهد داشت.
  • توصیه می‌کنیم در طول انجام قالب‌گیری آب دهان خود را به صورت پی در پی قورت ندهید.
  • نفس کشیدن از طریق بینی تاثیر زیادی در حفظ آرامش و کاهش حس تهوع شما خواهد داشت.
  • فراموش نکنید که اعمال فشار به تری‌ها توسط زبان باعث تکان خوردن آن‌ها و در نتیجه خراب شدن نتیجه کار خواهد شد. در نتیجه پزشک مجبور به تکرار دوباره تمامی مراحل قالب‌گیری شده و این اصلا خوش‌آیند نخواهد بود.

هزینه انجام قالب‌گیری ارتودنسی

قالب‌گیری ارتودنسی یک درمان جداگانه برای حل مشکل مربوط به دهان و دندان شما نخواهد بود. به همین دلیل هزینه آن جز هزینه ارتودنسی محسوب می‌شود. به عبارتی دیگر نیازی به پرداخت هزینه جداگانه بابت انجام این کار نیست. برای اطلاع از قیمت دقیق ارتودنسی باید با دندانپزشک متخصص خود تماس حاصل فرمایید. البته هزینه این کار نیز بعد از انجام معاینه‌های لازم به صورت حضوری برآورد خواهد شد.

قالب گیری ارتودنسی چقدر طول میکشد

کل مدت زمانی که قالب ارتودنسی در دهان بیمار قرار می گیرد تا سفت شود یکی دو دقیقه است. در طی این مدت بیمار سعی کند که فکر خود را منحرف کرده و به قالبی که در دهان اوست فکر نکند تا این مدت کوتاه سپری شود. توجه کنید که اگر در اثر تکان خوردن، نتیجه خراب شود، ارتودنتیست مجبوذ به تکرار فرآیند است.

مرحله بعد از قالب گیری ارتودنسی

این بخش از مطلب به زودی تکمیل می شود.

متشکریم که تا پایان این مقاله از سایت دکتر شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی، با ما همراه بودید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *