کش ارتودنسی یا اورینگ ارتودنسی

کش ارتودنسی یا اورینگ ارتودنسی

ارتودنسی فرآیند نسبتا پیچیده ایست و مراحل گوناگونی دارد. ارتودنسی دندان قسمت‌های مختلفی دارد. در این مقاله به بررسی کش ارتودنسی پرداخته‌ایم و شما را با انواع، کاربردها، تعریف، جنس و ویژگی‌ها و سایر اطلاعاتی در مورد این کش آشنا نموده‌ایم. در ادامه همراه ما باشید.

کش ارتودنسی یا اورینگ ارتودنسی برای چیست؟

کش ارتودنسی یا همان اورینگ یک زنجیره به هم متصل شده از حلقه‌های گرد کوچک هستند که برای قرار دادن دندان در موقعیت درست در بین براکت‌های بالا و پایین یا قسمت جلو و عقبی ارتودنسی قرار می‌گیرد.

اورینگ ارتودنسی یا به صورت عامیانه‌تر همان کش بین دندان در ارتودنسی معمولا برای درمان مشکلات همپوشانی فک استفاده می‌شود که استفاده از کش در این موارد باعث کاهش مدت درمان و عدم نیاز به استفاده از سایر روش‌ها می‌شود ظ.

کش قبل از ارتودنسی

این کش نوعی الاستیک است که بین دندان‌های خلفی قرار می‌گیرد تا بین آن‌ها را باز کند که معمولا یک تا دو هفته قبل از گذاشتن بند ارتودنسی توسط دندانپزشک برای شما گذاشته می‌شود. زیرا بندها دارای ضخامت می‌باشند و اگر بین دندان‌ها فاصله نباشد نمی‌توان بندها را جا زد.

مطالعه کنید: ارتودنسی فانکشنال

کش بین دندان ارتودنسی

همان‌طور که گفتیم از کش‌های ارتودنسی برای هدایت بهتر فک یا دندان‌ها استفاده می‌شود در واقع در برخی موارد که مشکل به هم ریختگی دندان‌ها و فک جدی‌تر است متخصص ممکن است تصمیم به استفاده از کش ارتودنسی بگیرد یا از روش‌های دیگری استفاده کند.

استفاده از این کش‌ها به همراه اهیمت دادن به توصیه‌های پزشک می‌تواند تا حد زیادی باعث بهبودی وضعیت دهان و دندان‌ها شود. البته ناگفته نماند که در برخی موارد نیاز است تا به صورت دوره‌ای اورینگ‌های ارتودنسی تعویض شوند این کار معمولا به این دلیل انجام می‌شود که بعد از مدتی کش‌های ارتودنسی حالت اولیه خود را از دست می‌دهند و اثرگذاری گذشته را ندارند، در این موارد کش‌ها تعویض و کش‌های جدید جایگزین می‌شود.

احتمالا شما در مرحله بعد از کش ارتودنسی ناراحتی‌هایی را در دهان و فک خودتان احساس کنید، درد کش‌های ارتودنسی یک ناراحتی طبیعی است که معمولا بعد از مدتی رفع می‌شود، اما اگر ناراحتی و احساس درد شما مدت زیادی طول کشید حتما این موضوع را با پزشک خودتان در جریان بگذارید تا پزشک وضعیت دندان‌ها و ارتودنسی شما را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهد.

کش‌های ارتودنسی انواع مختلفی دارند، برای زیبایی و جذابیت بیشتر اورینگ‌ ارتودنسی در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند، برخی از انواع کش‌های ارتودنسی در زیر برای شما آورده شده است:

  • کش ارتودنسی o-ring (اورینگ)

این مدل در هر براکت قرار می‌گیرد و برای نگهداری سیم‌ها در شیار براکت کاربرد دارد، اورینگ‌های ارتودنسی ثابت تنوع رنگ زیادی دارند و بیشتر مورد استقبال کودکان قرار می‌گیرند در واقع به نوعی همان کش بین دندان در ارتودنسی هستند.

  • کش ارتودنسی رابربند

این کش‌ها بیشتر برای تغییر و یا رفع ناهنجاری‌های فک مورد استفاده قرار می‌گیرند و سایز بزرگتری نسبت به کش‌های ارتودنسی اورینگ دارند، این مدل هم در رنگ‌های گوناگونی تولید و قابل استفاده است.

معمولا جنس کش‌های ارتودنسی پلاستیکی است، به عبارت دقیق‌تر جنس این کش‌ها از لاتکس است اما از آنجایی که برخی افراد به لاتکس حساسیت دارند نمونه‌های غیر لاتکسی این کش‌ها هم موجود است. کش‌های ارتودنسی معمولا استحکام و قطر مختلفی دارند و این دو مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها است.

درد کش های ارتودنسی

 همان‌طور که گفته شد در روزهای اولیه احتمالا شما دچار درد کش‌های ارتودنسی می‌شوید و در مواردی حتی وجود ارتودنسی و این اورینگ‌ها باعث به وجود آمدن زخم‌های موقتی در دهان و لثه می‌شود اما این موارد با گذشت زمان و عادت کردن دهان شما به ارتودنسی از بین می‌رود و شما می‌توانید بدون مشکل به کارها و امور روزانه خودتان برسید.

لازم است که در این دوران به توصیه‌های پزشک‌تان اهمیت دهید و به میزان گفته شده از کش ارتودنسی استفاده کنید استفاده بیشتر یا کمتر و خارج از دستورات پزشک معمولا عواقب خوبی ندارد و باعث به وجود آمدن مشکلات مختلفی برای شما در آینده می‌شود.

مدت زمان استفاده از کش ارتودنسی

مدت زمان استفاده از اورینگ‌ ارتودنسی با توجه به نظر پزشک متفاوت است، در برخی موارد حتی به بیماران توصیه می‌شود تا موقع غذا خوردن هم کش‌های ارتودنسی را خارج نکنند.

 ذکر این نکته مهم است که شما باید روزانه به طور متوسط حدود 3 یا 4 بار در حالت عادی کش‌های ارتودنسی را تعویض کنید تا اثرگذاری کش‌ها روی دندان کم نشود و کش‌ها حالت ارتجاعی خودشان را از دست ندهند.

بهتر است همیشه چند بسته اضافه کش ارتودنسی داشته باشید تا برای تعویض کش‌های ارتودنسی به مشکل نخورید، نحوه تعویض کش‌های ارتودنسی را هم پزشک معالج و یا دستیاران پزشک به شما آموزش می‌دهند، در ابتدا احتمالا برای شما این کار سخت باشد اما با گذشت زمان شما با این روش آشنا و سرعت شما در تعویض کش‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مرحله بعد از کش ارتودنسی

کش ارتودنسی مرحله سوم ارتودنسی ثابت است، در ابتدا سطح دندان‌های بیمار تمیز و آماده نصب براکت‌ها می‌شود سپس سیم ارتودنسی در براکت‌ها قرار می‌گیرد و بعد از آن اورینگ‌های ارتودنسی استفاده می‌شود.

بعد از آن بیمار به صورت دوره‌ای به پزشک مراجعه می‌کند و پزشک تغییرات را بررسی و بعد از مدتی پزشک براکت‌های ارتودنسی را باز کرده و از فک بیمار قالب‌گیری می‌شود و برای بیمار نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر ساخته خواهد شد.

پاره شدن اورینگ ارتودنسی

احتمال پاره شدن کش ارتودنسی هنگام استفاده وجود دارد، بهتر است شما همیشه مقداری کش اضافه‌تر از نیازتان تهیه کنید تا در صورت پار‌گی یا سایر اتفاقات نیاز به تهیه مجدد کش ارتودنسی نداشته باشید.

سخن پایانی

همان‌طور که در بالا گفته شد در این مقاله به توضیح کش ارتودنسی یا همان اورینگ‌ ارتودنسی پرداختیم و گفتیم که این کش‌ها در دو نوع اورینگ و رابربند در مدل‌ها و رنگ‌های مختلف موجود هستند. مدل اول این کش‌ها بیشتر برای ثابت نگه داشتن سیم بین براکت‌های ارتودنسی و کمک به ثابت نگه داشتن دندان‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد و نوع دوم برای رفع ناهنجاری‌های فک استفاده می‌شود.

به صورت کلی مهم‌ترین کار در مدت زمان استفاده از کش اهمیت دادن به توصیه‌های پزشک معالج و مراجعه به صورت دوره‌ای برای بررسی وضعیت ارتودنسی دندان‌ها است، امیدوارم که اطلاعات موجود در این مقاله به شما کمک کرده باشد و شما بدون مشکلات جدی به مراحله‌های بعد از کش ارتودنسی رسیده باشید.

امیدواریم که این مطلب از سایت دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، برای شما مفید بوده باشد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *