ارتودنسی دندان درد دارد؟ علل و روشهای درمان درد

آیا ارتودنسی دندان درد دارد؟

ارتودنسی دندان درد دارد؟

وقتی سخن از ارتودنسی می‌شود، معمولا اکثر مردم اولین چیزی که به ذهنشان خطور می‌کند این است که ارتودنسی با درد بسیار زیادی همراه است. یا حتی بعضی از افراد تصور می‌کنند که کسانی که ارتودنسی انجام می‌دهند مجبور خواهند شد که هر روز برای مصرف کردن وعده‌های غذایی‌شان از یک عدد نی استفاده کنند! همچنین این سوال را  والدینی که فرزندشان به درمان ارتودنسی نیاز پیدا می‌کنند هم بسیار می‌پرسند و اغلب می‌گویند که آیا به کودک صدمه‌ای می‌زند یا خیر؟

اما آیا واقعا ارتودنسی دندان درد دارد؟ این را باید گفت که تجربه کردن درد و ناراحتی خفیف در درمان ارتودنسی بسیار معمول است و اینکه در طول درمان ارتودنسی درد یک پاسخ ذهنی به محرک‌ها می‌باشد. باید گفت هنگامی ‌که بریس‌ها تنظیم می‌شوند، فرد معمولاً برای چند روز اول احساس ناراحت‌‌کننده‌ای را تجربه می‌کنند چون دهان و دندان هنوز به وجود آن‌ها عادت نکرده است. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به طور کامل در مورد درد ارتودنسی آگاهی و اطلاعات کافی به دست بیاورید.

علت درد ارتودنسی چیست؟

این نکته را در نظر بگیرید که چند هفته اول بعد از گذاشتن دستگاه‌های یکی از انواع ارتودنسی ثابت شما بیشترین ناراحتی را تجربه خواهید کرد، مخصوصا که اگر دندان‌های شما بسیار به یکدیگر نزدیک باشند یا به اصطلاح دندان‌های شما دچار شلوغی و کراودینگ باشند. چون قبل از نصب کردن بریس ارتودنسی باید بین برخی دندان‌ها اسپیسر یا همان فضانگهدارنده قرار بگیرد که این می‌تواند کمی برای شما دردناک باشد. اما مراجعان و کسانی که تحت درمان هستند نباید زیاد نگران باشند زیرا این درد دوام چندانی نخواهد داشت و معمولا بعد از چند روز برطرف می‌شود. و این درد کاملا قابل تحمل است.

درمان درد ارتودنسی

باید این را به وضوح گفت که بعد از متوجه شدن این که ارتودنسی دندان درد دارد هیچ درمان خاصی برای از بین بردن درد براکت‌های ارتودنسی وجود ندارد اما می‌توان آن را تا حدودی کاهش داد، به همین منظور درمان‌هایی وجود دارند که می‌توانند درد را کاهش دهند. به ذکر چندین روش می‌پردازیم:

  • روش اولی که باید رعایت کنید این است که رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید. برای مثال چند روز اول غذاهای نرم بخورید. غذاهایی مانند سوپ، پوره سیب زمینی و سیب رنده شده انتخاب‌های خوبی هستند.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی به شدت پرهیز کنید. باید این را بگوییم که غذاهای اسیدی و یا نوشیدنی‌های حاوی مرکبات می‌توانند زخم‌ها و یا ناراحتی‌های دیگر دهان را تشدید کنند. پس بهتر است برای از بین بردن امکان تحریک بیشتر دهان از این موارد پرهیز کنید.
  • به شدت از خوردن غذاهای سفت و یا چسبناک پرهیز کنید.
  • از خوردن انواع خاصی از غذاها که باعث شکستن براکت‌ها و در نتیجه یک سری ناراحتی و درد و هزینه‌های اضافی می‌شوند دوری و پرهیز کنید. انواع غذاهای سفت و چسبناک مانند چیپس، آلو خشک، آجیل و تافی‌ها هستند که می‌توانند به براکت‌ها صدمه بزنند. (مطالعه کنید: مراقب از ارتودنسی ثابت)
  • نکته مهم اینکه از گاز زدن و جویدن اشیاء سفت دیگر مانند مداد، خودکار و تکه‌های یخ پرهیز کنید.
  • روش دیگر این است که می‌توانید از مسکن‌های ساده بدون نسخه استفاده کنید.

درد ارتودنسی فک بالا

 ارتودنسی دندان درد دارد ولی خوشبختانه ناراحتی یا درد معمولا پس از یک یا دو روز فروکش می‌کند، برخی از بیماران حتی ممکن است هیچ‌گونه عوارض جانبی دردناکی را  تجربه نکنند. کسانی که پس از تنظیم براکت احساس درد یا ناراحتی در فک بالا دارند ممکن است عوارض جانبی همچون دندان درد، فک درد، لثه حساس، مشکل در غذا خوردن پس از محکم کردن براکت‌ها، و سردرد را تجربه کنند.

درد ارتودنسی تا کی ادامه دارد؟

همان‌طور که پیشتر گفته شد مدت زمان درد ارتودنسی چندان زیاد نیست و نهایتا بعد از یک هفته شما هیچ‌گونه دردی را تجربه نخواهید کرد. اما این تا زمانی است که دوباره برای تنظیم بریس‌ها بخواهید به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید. در طول هر جلسه، این متخصص بریس‌های شما را دوباره تنظیم می‌کند و امکان این وجود دارد که دوباره درد ارتودنسی را تجربه کنید اما خب خوشبختانه به مدت چند روز می‌باشد. البته این را هم باید گفت که تجربه همه افراد یکسان نیست و کمی متفاوت است.

مطالعه بیشتر: انواع ارتودنسی فانکشنال

تحمل درد ارتودنسی

در صورتی که فرزند یا خود شما برای مدت بیش از چند روز دچار درد بعد از ارتودنسی هستید، و حس می کنید که این درد غیر طبیعی است و نگران هستید، باید بلافاصله به متخصص دندانپزشک خود مراجعه کنید. حتی در صورت نیاز با استفاده از تصویربرداری اشعه ایکس می‌توان به این امر پی برد که آیا این نگرانی شما درست است یا نه! در روزهای نخست بعد از درمان ارتودنسی، در صورت ایجاد احتمالی زخم روی لثه‌ها و یا لب‌ها ارتودنتیست به بیمار توصیه خواهد کرد از داروهای مسکن استفاده کند.

آیا ارتودنسی آمپول دارد؟

تا اینجا بررسی کردیم که آیا ارتودنسی دنداد درد دارد؟ علاوه بر این‌ها بسیاری نیز قبل از درمان ارتودنسی می‌پرسند که آیا ارتودنسی آمپول دارد، آیا ارتودنسی نیاز به بی‌حسی دارد و آیا در ارتودنسی آمپول می‌زنند یا خیر؟ همان طور که احتمالا می‌دانید، درمان ارتودنسی شامل مراحل مختلفی است، از جمله مشاوره، عکسبرداری، تنظیمات، جدا کردن براکت‌ها و … . اما بهتر است بدانید که درمان ارتودنسی نیازمند هیچگونه تزریق و آمپولی نیست و جای نگرانی ندارد. بنابراین پاسخ سوال آیا ارتودنسی امپول دارد، منفی است.

آیا ارتودنسی نیاز به بیحسی دارد؟

باید بگوییم یکی دیگر از سوالات و همچنین دغدغه‌های رایج و پرتکرار در خصوص اقدام کردن به روش‌های مختلف و ارتودنسی دندان، نیاز و یا عدم نیاز به استفاده از بیحسی‌های دندانی است. در پاسخ به این سوال باید گفت که فرآیند ارتودنسی دندان احتیاج به هیچ گونه بیحسی دندانی و یا تزریق ماده بیحس‌کننده نداشته و نخواهد داشت و بدون نیاز به این مرحله با موفقیت انجام خواهد شد.

متشکریم که تا پایان این مقاله از سایت دکتر شیبانی نیا، بهترین متخصص ارتودنسی در تهران، با ما همراه بودید.

مطالب بیشتر:

ارتودنسی متحرک

پلاک شفاف ارتودنسی

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *