علت و رفع زردی دندان + کاملترین مقاله 2022

علت و رفع زردی دندان

زردی دندان‌ ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و عوارض متفاوت و متعدد گوناگونی را از خود بر جای بگذارد. معمولاً حدود ۸۰ درصد از افراد جامعه با این مشکل درگیر هستند و همین موضوع سبب می‌شود تا راه حل‌های گوناگونی برای حل آن پدیدار شود. فراموش نکنید که هر راه حلی را نمی‌توان امتحان کرد و برخی از این روش‌ها، تنها راه حل‌هایی هستند که افراد سودجو معرفی کرده و به عواقب آن هیچ اشاره‌ای نمی‌کنند. بنابراین بهتر است برای آن که روش مناسب برای از بین بردن زردی دندان ‌های خود را پیدا کنید، به دنبال روش‌های علمی و مناسبی باشید. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا این معضل زیبایی و البته سلامتی را از تمام جوانب مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید در صورتی که با آن درگیر هستید، هرچه راحت‌تر و سریع‌تر به حل آن بپردازید.

علت زردی دندان

علل مربوط به زرد شدن دندان ‌ها می‌تواند بسیار متعدد باشد. برخی از این موارد را در ادامه به طور کامل توضیح داده‌ایم تا بتوانید هرچه ساده‌تر و بهتر این موضوع را درک کنید. پیش از آن که بخواهیم در خصوص عواملی که می‌توانند رنگ دندان ‌های ما را زرد کنند، صحبت کنیم، لازم است بدانید که اغلب اوقات زردی دندان‌ ها به دلیل تجمع جرم بر روی دندان ‌ها اتفاق نمی‌افتد، بلکه به دلیل آن است که مینای دندان ‌ها از بین رفته است و رنگ عاج دندان ‌ها که کمی زرد رنگ است، نمایان می‌شود. فراموش نکنید که برای حل هر مشکلی، در صورتی که ریشه و دلیل اصلی آن را پیدا کنید، به نوعی نیمی از راه را طی کرده‌اید و حل کردن مشکل می‌تواند بسیار ساده‌تر باشد.

  • افزایش سن

بالا رفتن سن انسان می‌تواند یکی از دلایل مهم زرد شدن دندان ‌ها باشد. زمانی که سن انسان بالاتر می‌رود، مسلماً خوراکی‌های رنگدانه دار زیادی مصرف می‌کند، احتمال آن که به بهداشت دهان و دندانش اهمیت ندهد بیشتر می‌شود و… هر کدام از این موارد ممکن است به مینای دندانی فرد آسیب بزنند که سبب زرد شدن رنگ دندان ‌های او می‌شود.

  • ژنتیک و وراثت

همان طور که پیشتر نیز گفته شد، معمولاً دلایل ژنتیکی و وراثتی می‌توانند تأثیر بسیار زیادی بر روی دندان ‌های فرد داشته باشند. اگر به صورت ژنتیک مینای دندان ‌های شما سفید باشد، معمولاً کمتر شاهد زرد شدن دندان ‌های خود هستید، اما در صورتی که مینای دندان هایتان آن طور که باید و شاید سفید نباشد و یا جنس خوبی را نداشته باشد، می‌توانید تقریباً زرد بودن همیشگی دندان‌های خود را ببینید. معمولاً افرادی که از لحاظ ژنتیکی دندان ‌های خوبی ندارند، همواره دندان ‌هایشان یک الی دو درجه زرد‌تر و یا کرم رنگ‌تر از دندان ‌های افرادی است که به طور ژنتیکی مینای دندان صدفی رنگی را دارند.

انجام ارتودنسی ثابت توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی جراحی

  • عفونت‌های دوران بارداری مادر

شاید تعجب کنید، اما اگر مادر در دوران بارداری به عفونت‌هایی مبتلا شود، این عفونت‌ها از طریق خون به بدن کودک رفته و سبب می‌شوند تا او نیز درگیر شود. درگیر شدن کودک می‌تواند بر روی مینای دندان ‌های کودک که بعد از یک الی دو سالگی رشد می‌کند، بسیار تأثیرگذار باشد.

  • مصرف دارو

مورد بعدی در خصوص مصرف برخی از دارو‌ها است. برخی از دارو‌ها می‌توانند به شکل به سزایی بر روی زرد شدن دندان‌ ها تأثیرگذار باشند. دارو‌ها و آنتی بیوتیک‌هایی همچون تتراسایکلین و دوکسی سایکلین در صورتی که به کودکان زیر ۸ سال داده شود، می‌تواند بر روی سلامت دندان ‌های آن‌ها تأثیرگذار باشد.

  • عدم رعایت بهداشت مناسب

مورد بعدی در خصوص عدم رعایت کردن بهداشت دهان و دندان و همچنین عدم استفاده از خمیر دندان و نخ دندان است. با این کار پلاک‌ها و جرم‌های زیادی بر روی دندان ‌ها جمع می‌شوند که سبب زردی دندان ‌ها می‌گردد.

  • آسیب و ضربه

در صورتی که به دندان ‌های شما آسیب و یا ضربه‌ای وارد شود، ممکن است که پالپ دندانی خونریزی کرده و این خون به قسمت عاج دندان وارد شود که می‌تواند رنگ سفید دندان ‌ها را به رنگ زرد تغییر دهد.

  • دخانیات

مورد بعدی استفاده مداوم از دخانیات و عدم مسواک زدن بعد از کشیدن سیگار و قلیان است. این مواد دارای رنگ دانه‌های بسیار مقاومی هستند که می‌توانند در عرض مدت زمان بسیار کوتاهی سبب خرابی و زردی دندان‌ های شما شوند.

  • مواد غذایی رنگ دانه دار

مواد غذایی رنگ دانه دار همچون چای، نوشابه، غذا‌های دارای رنگ‌های مصنوعی، رب، زردچوبه، آب مرکبات و… همه می‌توانند سبب شوند تا دندان ‌ها زرد شوند.

انجام ارتودنسی فانکشنال توسط دکتر شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی جراحی

رفع زردی دندان

اما حالا که متوجه شدیم علت‌های مربوط به زردی دندان ‌ها در چیست، چگونه می‌توانیم این زردی‌ها را از بین ببریم و روش‌های به کار رفته در این حوزه شامل چه مواری می‌شوند. معمولاً بهتر است در خصوص روش‌هایی که در ادامه بیان می‌شوند، هم مؤلفه زمان، هم مؤلفه میزان جرم و زردی دندان ‌ها و هم مؤلفه هزینه و میزان آسیب احتمالی که به دندان‌ ها و مینای دندان ‌ها وارد می‌شود را نیز در نظر داشته باشید.

درمان زردی دندان در منزل

معمولاً علاوه بر روش‌های درمانی در کلینیک‌ها، روش‌هایی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در خانه خود، زردی دندان‌ های خود را از بین ببرید. برای درمان‌های خانگی می‌توانیم چندین روش را معرفی کنیم که هر کدام از آن‌ها به اندازه خود تأثیرگذار هستند.

  • رفع زردی دندان با جوش شیرین

رفع کردن زردی دندان‌ ها با جوش شیرین یکی از راه‌هایی است که معمولاً به عنوان راه درمان خانگی از بین بردن زردی دندان ‌ها استفاده می‌شود. معمولاً برای استفاده از این روش لازم است تا به طریقه زیر عمل کنید.

بهتر است با جوش شیرین در ابتدا یک خمیر از این ماده درست کنید و سپس به مدت دو دقیقه به عنوان خمیر دندان از آن استفاده کنید و با آن دندان ‌های خود را مسواک بزنید. استفاده از این روش می‌تواند در عرض مدت یک ماه و یا حتی کمتر از آن، زردی دندان‌ های شما را از بین ببرد.

  • سرکه سیب

سرکه سیب نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌توانید به عنوان درمان خانگی سفیدی دندان ‌ها استفاده کنید. سرکه سیب‌ها لکه‌های موجود روی دندان‌ ها و همچنین زردی دندان ‌ها را به خوبی و در عرض مدت یک الی دو هفته از بین می‌برند.

  • روغن نارگیل

سومین روشی که می‌توانید برای کاهش میزان زردی دندان ‌ها استفاده کنید، استفاده کردن از روغن نارگیل است. روغن نارگیل می‌تواند پلاک‌های دندانی را از بین ببرد و همین موضوع می‌تواند زردی دندان ‌ها را بسیار کاهش دهد.

رفع زردی دندان در یک روز

برای آن که بتوانید زردی دندان ‌های خود را در عرض یک روز از بین ببرید، تنها روش ممکن استفاده از جرم‌گیری و بلیچینگ دندانی است. جرم‌گیری دندانی توسط دندان پزشک و با استفاده از مته‌ها و براش‌ها انجام می‌شود. علاوه بر جرم‌گیری‌های دندانی می‌توانید از روش‌های بلیچینگ نیز استفاده کنید. معمولاً بلیچینگ کردن دندان ‌ها تنها در صورتی انجام می‌شود که تمام دندان‌ های شما سالم باشد و هیچ گونه شکستگی و پوسیدگی نداشته باشد. البته بلیچینگ دندان ‌ها قطعاً بیش از یک روز زمان می‌برد. مدت زمانی که نیاز است تا برای این کار در نظر داشته باشید، حدوداً دو هفته است.

درمان قطعی زردی دندان

درمان قطعی زردی دندان می‌تواند تنها مربوط به روش‌هایی شود که در دندان پزشکی استفاده می‌کنید. این روش‌ها همان طور که گفته شد، شامل مواردی از قبیل بلیچینگ و جرم‌گیری هستند. روش بلیچینگ در واقع با استفاده از نوعی اسید مخصوص انجام می‌شود. این اسید بر روی مینای دندان ‌ها قرار گرفته و کاری می‌کند تا تمام جرم‌ها از بین برود. معمولاً استفاده از این روش یکی از درمان‌های قطعی زردی دندان ‌ها است.

خمیر دندان برای زردی دندان

خمیر دندان‌ مناسب برای رفع زردی دندان معمولاً با نام سفید‌کننده شناخته می‌شوند. خمیر دندان‌ های مختلفی که در بازار وجود دارند، معمولاً خاصیت سفید کنندگی دارند. با این وجود ممکن است میزان سفید کنندگی آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد.

ارتباط زردی دندان با دیگر فاکتور‌ها

در این بخش قصد داریم تا میزان ارتباط زرد شدن دندان ‌ها با دیگر فاکتور‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم تا هرچه ساده‌تر و راحت‌تر بتوانیم آن را حل و فصل نماییم.

  • ارتباط زرد شدن دندان‌ ها با تغذیه

اولین و مهم‌ترین عامل در زردی دندان ‌ها را می‌توان تغذیه‌ای که فرد دارد، دانست. این عامل مربوط به آن می‌شود که فرد با توجه به غذایی که در طول روز مصرف می‌کند، می‌تواند دندان‌ های سفید و یا زردی داشته باشد. به طور کلی هر قدر غذا‌هایی که مصرف می‌کنید، دارای رنگدانه‌های بیشتری باشد، دندان هایتان نیز به همان میزان و با سرعت بیشتر، زرد می‌شوند.

جمع‌بندی

روش‌های مفید برای جلوگیری از زردی دندان ها و یا از بین بردن زردی دندان ‌ها و همچنین دلایلی که مربوط به زردی دندان ‌ها می‌شدند را در این مطلب از سایت دکتر شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، به طور کامل بیان کردیم. در صورتی که با استفاده از هر کدام از روش‌های بیان شده نتیجه دلخواه خود را گرفتید، بهتر است بدانید که اگر علل زرد شدن دندان‌ ها را مجدداً وارد سبک زندگی خود کنید و یا مراقبت‌های لازم را از دندان ‌های خود نداشته باشید، امکان بازگشت جرم و رنگ زرد بر روی دندان ‌های شما بسیار زیاد خواهد شد. همین موضوع سبب می‌شود تا تمام هزینه، زمان و انرژی که برای این کار صرف کرده‌اید به هدر رود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *