ارتودنسی جنبه درمانی دارد یا زیبایی + ویدئو

ارتودنسی جنبه درمانی دارد یا زیبایی؟

ارتودنسی جنبه درمانی دارد یا زیبایی؟ ارتودنسی اغلب برای اصلاح دندان‌هایی استفاده می‌شود که در جای مناسب خود قرار ندارند و نامنظم هستند که این وضعیت ممکن است باعث فشار بر روی دندان‌ها شود. پس هدف ارتودنسی یکدست شدن و صاف شدن دندان‌ها است که این مرتب بودن، می‌تواند روی ظاهر دندان‌ها و حتی چهره شما اثر بگذارد.

در ادامه مطلب  برای شما در خصوص ارتودنسی و انواع آن و این مطلب که ارتودنسی جنبه درمانی دارد یا زیبایی؟ و سایر موارد مربوط به آن مطالب مفیدی را ارائه خواهیم کرد پس همراه ما باشید. توصیه می کنیم حتما ویدئو زیر را که صحبتهای دکتر شیبانی نیا در پاسخ به این سوال، در برنامه زنده شبکه 5 می باشد را ببینید:

 ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یکی از روش‌های است که به پیشگیری و تشخیص بی‌نظمی در دندان‌ها می‌پردازد و بی‌نظمی در شکل دندان‌ها را اصلاح می‌کند. عملکرد ارتودنسی این‌گونه است که، با استفاده از بریس دندان و دیگر ابزار‌ها و با حرکت دادن آرام فک‌ و دندانها به درمان ناهنجاری ها می‌پردازد.

ارتودنسی چه فایده‌هایی می‌تواند داشته باشد ؟

ارتودنسی ثابت یا متحرک در حقیقت علاوه بر صاف و مرتب کردن دندان‌ها، به رفع مشکلات فک پایین و بالا و دندان‌ها می‌پردازد که بسیار مهم‌تر از مورد اول می‌باشد زیرا در صورت وجود ناهنجاری در چینش دندان‌ها فرد نمی‌تواند به طور کامل دندان‌های خود را تمیز کند و این به نوبه‌ خود باعث پوسیدگی و ایجاد مشکلات و بیماری‌های مربوط به لثه می‌شود. گاهی اوقات نیز مشکلات شدید در دندان‌ها و فک و قرار نگرفتن درست دندان‌ها بر روی هم باعث می‌شود گفتار فرد تحت تاثیر قرار بگیرد که با انجام ارتودنسی می‌توان به رفع این مشکل پرداخت. نکته مهم این است که ارتودنسی جنبه درمانی دارد یا زیبایی؟ باید بگوییم که حتی عدم قرارگیری درست دندان‌ها بر روی هم می‌تواند باعث مشکلات گوارشی در افراد شود زیرا فرد هنگام غذا خوردن با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود و ارتودنسی می‌تواند این مشکلات را حل کند‌.

بهترین زمان برای ارتودنسی چه زمانی می‌تواند باشد؟

در ادامه مطلب ارتودنسی جنبه درمانی دارد یا زیبایی، می‌توانیم بگوییم افراد در هر سنی می‌توانند برای زیباتر شدن شکل دندان‌های خود اقدام کنند اما بهتر است این مطلب را نیز بگوییم که بهترین زمان برای شروع درمانی مانند ارتودنسی، زمان ریختن دندان‌های شیری و تمام شدن رشد دندان‌های دائمی است که با توجه به نظر پزشکان مناسب‌ترین زمان برای معاینه دندان پزشکی سن 7 سالگی و سن مناسب ارتودنسی (پس از تشخیص بی‌نظمی) سن 8-9سالگی است.

منظم کردن دندان‌ها در سنین بزرگسالی (به شرط داشتن لثه‌های سالم) با پیچیدگی بیشتر همراه است و باید خاطر نشان کنیم تغییرات براحتی در فک‌ امکان‌پذیر نیست. افراد در سنین بالاتر برای انجام ارتودنسی باید این مطلب را به یاد داشته باشند که لثه‌ها باید سالم باشند و رشد فک و درمان‌ها به پایان رسیده باشد.

ارتودنسی چه مقدار زمان می‌برد؟

میانگین زمان مورد نیاز برای تکمیل درمان ارتودنسی حدود 24 ماه است که در بعضی بیماران این زمان به کمتر از 12 ماه می‌رسد و در برخی ممکن است این زمان به 3 سال نیز برسد و این بستگی به موقعیت فک و دندان هر بیمار دارد.

در طی مراحل ارتودنسی و بعد از آن چه مراقبت‌هایی لازم است ؟

در طی استفاده از براکت‌های ارتودنسی بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است زیرا امکان دارد غذاها بین ابزار و دندان‌ها بماند و باعث پوسیدگی شود. یکی از کار‌های مهمی که باید در طی ارتودنسی انجام دهید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت مرتب در صبح و شب و بعد از وعده‌های غذایی و یا میان وعده‌ها است .

همچنین استفاده از دهان شویه طی درمان ارتودنسی مزایای خوبی دارد (توجه کنید که دهان شویه نمی‌تواند جایگزین مسواک و نخ دندان شود) که بهتر است با مشورت دکتر دندان پزشک خود آن را انتخاب کنید. بهتر است در این دوران از میوه‌ها و سبزیجات تازه‌ای استفاده کنید که نرم هستند زیرا مثلا گاز زدن یک خوراکی سفت می‌تواند باعث آسیب به بریس شود (که می‌توانید با خرد کردن آن را استفاده کنید)

در این دوران، از خوردن مواد خوراکی چسبناک و سفت مثل آدامس (زیرا می‌تواند به سیم‌ها و بریس آسیب بزند) و نوشیدنی‌ها و غذا‌های اسیدی و یا حاوی قند زیاد (که باعث تشکیل پلاک و به خطر افتادن سلامت دندان می‌شود) خودداری کنید.

انجام ارتودنسی فانکشنال، توسط دکتر احمد شیبانی نیا، فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی- جراحی

آیا درمان ارتودنسی ممکن است برگشت داشته باشد؟

نکته بسیار مهم این است، در صورتی که بیمار به طور منظم از پلاک‌های نگهدارنده استفاده کند، و دستور پزشک خود را رعایت کند امکان برگشت درمان ارتودنسی وجود ندارد. علت برگشت دندان بعد از ارتودنسی و روش های پیشگیری از آن را مطالعه کنید.

 ارتودنسی جنبه درمانی دارد یا زیبایی؟

همه‌ شما از تاثیر منفی دندان‌‌های نامنظم بر زیبایی چهره آگاه هستید. ارتودنسی با ایجاد هماهنگی بین فک بالا و پایین و همینطور ترتیب دندان‌ها تاثیر زیادی بر نظم دندان‌ها می‌گذارد و از آن جایی که نظم دندان‌ها در زیبایی چهره نقش بسزایی دارد پس ارتودنسی و زیبایی دو مقوله‌ جدا ناپذیر از یکدیگر هستند. به طور خلاصه بهتر است بگوییم ارتودنسی  به صورت غیر مستقیم و با از بین بردن ایرادات مشاهده شده در وضعیت دندان‌ها و فک بر زیبایی چهره اثرگذار است. در نتیجه ارتودنسی یک روش درمانی زیبایی محسوب می‌شود. ارتودنسی نه تنها در زیبایی چهره، چانه و لب‌ها تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد بلکه می‌تواند طرح لبخند زیبایی برای ما ایجاد کند.

این را هم بدانید که از نظر یک متخصص ارتودنسی، اولویت انجام ارتودنسی، جنبه درمانی آنست تا بتواند مشکلات فرد را که بدلیل ناهنجاری دندانی-فکی به آن دچار شده را برطرف سازد. از جمله این مشکلات میتوان به مشکل در جویدن و گوارش، تکلم فرد و … اشاره کرد.

سوالات متداول درباره ارتودنسی درمان است یا زیبایی

  • چه تفاوتی بین ارتودنسی و درمانهای زیبایی و طرح لبخند وجود دارد؟

  • درمانهای زیبایی مانند ونیر کامپوزیت و لمینت دندان، طی یکی دو جلسه قابل انجام هستند در حالیکه درمان ارتودنسی حدود یکی دو سال طول می کشد.
  • در مورد هزینه ها، هزینه درمان زیبایی باید یکباره پرداخت شود. ولی هزینه ارتودنسی، یک سوم مبلغ در شروع کار پرداخت می شود و مابقی مبلغ به صورت اقساطی و طی دوره درمان پرداخت می شود.
  • درمانهای زیبایی برای رفع کجی و شلوغی دندان به صورت خفیف کاربرد دارد. و مشکلات شدید دندانی و فکی حتما باید با ارتودنسی درمان شود.

سخن آخر

همان طور که گفتیم ارتودنسی می‌تواند یک روش بسیار خوب برای درمان ناهنجاری‌ و نامرتبی در چینش دندان‌ها و حالت فک‌ها باشد و علاوه بر آن باعث  زیبایی لبخند  و تاثیر مثبت در چهره شما  و افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. ارتودنسی می‌تواند یکی از راه‌های داشتن دندانی سالم و ظاهر زیبا و افزایش طول عمر دندان‌ها باشد به خصوص که  نسل کنونی ارتودنسی نه تنها مانند نسل‌های گذشته آن زیاد جلب توجه نمی‌کند بلکه مانند گذشته آزاردهنده نیست و نگهداری از آن راحت‌تراست. پس در جواب این سوال که ارتودنسی جنبه درمانی دارد یا زیبایی؟ بهتر است بگوییم ارتودنسی می‌تواند تلفیقی از این دو باشد که با درمان ناهمانگی‌های دندان‌ و فک باعث زیباتر شدن لبخند و چهره شما می‌شود.

مطالب بیشتر:

ارتودنسی متحرک

پلاک شفاف ارتودنسی

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *