تاخیر در شروع درمان ارتودنسی و عواقب مهم آن

تاخیر در شروع درمان ارتودنسی

اگر شما بیماری‌ خاصی داشته باشید بدون شک در اسرع وقت به پزشک مراجعه خواهید کرد. مشکلات و اختلالات مربوط به دندان نیز مانند سایر مشکلات دیگر باید در زمان مناسب درمان گردد. گاهی مشکلات آشکاری همچون بیرون‌زدگی دندان‌ها، دندان‌های نامرتب، مشکل در جویدن، حرف زدن برای شما به وجود می‌آید که شما را وادار به ارتودنسی می‌کند. مشکلات دیگری نیز برای شما ایجاد خواهد شد که ممکن‌ است کمتر شنیده باشید مانند گاز گرفتن مکرر گونه، عدم توانایی در بستن راحت لب‌ها، عدم تقارن صورت که در این موارد هم باید برای رفع آن روش ارتودنسی را انتخاب نمود. در صورتی که درمان ارتودنسی در زمان طلایی خود انجام گیرد شرایط برای بیمار و همچنین متخصص ارتودنسی راحت‌تر می‌شود. تأخیر در شروع درمان ارتودنسی برای شخص مسائل زیادی را به وجود خواهد آورد که در این مقاله آن‌ها را بیان می‌کنیم.

بهترین سن جهت ارتودنسی

در سنین کودکی باید بررسی وضعیت دندان‌ها آغاز شود. توصیه ما به والدین این است در سن 8 سالگی  که در دهان کودکان هم دندان شیری و هم دندان دائمی وجود دارد، جهت بررسی دندان آن‌ها به یک متخصص ارتودنسی مراجعه نمایند. در صورتی که این بررسی صورت نگیرد احتمال بروز اختلالات شدیدتر در حین درمان، افزایش طول و هزینه دوره درمان وجود خواهد داشت. از دستگاه‌های ارتودنسی به شرط سلامت لثه و دندان‌ها در هر سنی می‌توان استفاده نمود و تنها برای کودکان نمی‌باشد. اگر فک بیمار مشکل داشته باشد بهتر است قبل از بلوغ درمان شروع شود و اگر چنین بیماری پس از بلوغ مراجعه کند به ارتودنسی و جراحی نیاز پیدا خواهد کرد.

در ادامه ویدئو دکتر احمد شیبانی نیا را، در پاسخ به سوال تاخیر در شروع درمان ارتودنسی و سن مناسب ارتودنسی، در برنامه زنده تلویزیونی مشاهده می کنید:

دلایل نیاز به ارتودنسی

برای دانستن این موضوع که چه شخصی به ارتودنسی ثابت یا متحرک نیاز دارد و از چه نوع ارتودنسی باید استفاده نماید، پس از معاینه اولیه توسط یک متخصص ارتودنسی و بررسی‌های لازم تعیین می‌شود. در ادامه برخی از مشکلاتی که افراد به طور معمول برای برطرف کردن آن‌ها به انجام ارتودنسی نیاز دارند بیان می‌گردد:

  • متناسب نبودن فاصله بین دندان‌ها: هنگامی که قرارگیری دندان‌ها در کنار هم به‌ طور منظم نبوده و فاصله زیادی از هم داشته باشند و یا اینکه فاصله بین دندان‌ها کم باشد، به طوری که دندانی روی دندان دیگر قرار گیرد.
  • ناهماهنگی میان دندان‌ها: هنگامی که یک دندان ناهماهنگ با دیگر دندان‌ها داشته باشید به طوری که در محل استاندارد خود نبوده و به اصطلاح در لثه چرخیده یا کج شده است که این مشکل نه تنها ظاهر خوبی ندارد بلکه باعث آسیب رسیدن به سلامت سایر دندان‌ها می‌شود.
  • تنظیم محل فک‌ها و اصلاح عقب رفتن یا جلو رفتن فک تحتانی: در مواقعی که دندان‌های فک بالا هم‌پوشانی کمی بر روی دندان‌های فک پایین داشته باشند و دندان‌های بالایی و پایینی به هنگام جویدن غذا به درستی روی هم قرار نگیرند.

عواقب تاخیر در شروع درمان ارتودنسی

برای شروع به ارتودنسی نباید زمان طلایی را از دست داد. در صورت تاخیر در شروع درمان مشکلاتی برای شخص به وجود می‌آید که عبارتند از:

  • هدف از درمان ارتودنسی جلوگیری از مشکلات جدی‌تر و اصلاح الگوی رشد مناسب برای فکها می‌باشد. بنابراین به تاخیر انداختن درمان، فضای مناسب و کافی را برای رشد دندان‌های دائمی در قوس فکی ایجاد نمی‌کند.
  • عقب انداختن درمان ارتودنسی و از دست دادن زمان طلایی، موجب می‌شود تا اگر فرد دارای مشکلات فکی باشد، در سنین بالا تنها با کمک درمان ارتودنسی مشکل او رفع نشده و حتما در کنار آن به جراحی فک نیاز پیدا کند تا بتواند به نتیجه دلخواه دست یابد. ولی اگر در سنین کودکی به متخصص ارتودنسی مراجعه کند با ارتودنسی فانکشنال و بدون جراحی مشکل او قابل حل است.
  • تأخیر در درمان به کمک ارتودنسی باعث خواهد شد که به دلیل کج بودن یا جایگاه نامناسب چند دندان، مابقی دندان‌ها نیز به شکل نامنظم رشد کنند.
  • خوب است بدانید که انجام ارتودنسی تاثیرات زیادی در جلوگیری از به وجود آمدن برخی از بیماری‌های بدن نیز دارد. اختلالات تلفظی و عدم توانایی در درست صحبت کردن و همچنین مشکلات تنفسی نیز از جمله معضلاتی است که در صورت درمان نشدن ناهنجاری‌های فکی و تأخیر در شروع درمان ارتودنسی گریبان شما را خواهد گرفت.
  • باعث اختلال در جویدن و بلع غذا شده که به دنبال آن سیستم گوارشی با مشکل مواجه می‌شود.
  • ناهماهنگی دندان‌ها با درد فک افزایش یافته و باعث سردردهای مکرر برای فرد می‌گردد.
  • در صورت نامناسب بودن وضعیت دندان‌ها و احتمال خونریزی از لثه‌ها ناراحتی‌های قلبی را می‌تواند به همراه داشته باشد. به طور کلی مشکلات لثه‌ای برای قلب ضرر داشته و احتمال سکته مغزی را افزایش خواهد داد.
  • میزان اعتماد به نفس هر شخص تمام فعالیت‌های روزانه او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عقب انداختن درمان ارتودنسی باعث نامرتب بودن چهره شده که تاثیر منفی در اعتماد به نفس بیمار می‌گذارد. زیبایی چهره و یک لبخند متناسب با آن در این اعتماد به نفس نقش مهمی ایفا می‌کند. وجود دندان‌ها و فک‌های ناهماهنگ فرد را با مشکلات گفتاری مواجه کرده و در زشت نشان دادن چهره نقش مهمی دارد. با ادامه یافتن این وضعیت و عدم درمان، اعتماد به نفس فرد کاهش یافته و ارتباط موثری در جامعه نمی‌تواند برقرار نماید.

ارتودنسی در سنین بزرگسالی

گاهی افراد با توجه به شرایط خود در سنین بزرگسالی درمان ارتودنسی را انجام می‌دهند. فرد در هر سنی برای درمان اقدام کند بهتر از بی‌توجهی به اختلالات دندانی خواهد بود. اکثر افرادی که برای درمان ارتودنسی در سن بزرگسالی اقدام می‌کنند، در زمان حضور در محل کار، سخنرانی و کنفرانس از مشخص شدن براکت‌ها ناراحت هستند. امروزه ارتودنسی به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد که به این دسته از افراد در این زمینه کمک خواهد کرد. بهترین انتخاب برای دیده نشدن براکت‌ها، ارتودنسی نامرئی (مانند پلاک شفاف ارتودنسی یا ارتودنسی سرامیکی) است. با استفاده از این ارتودنسی علاوه بر اصلاح شدن وضعیت دندان‌ها، کسی متوجه ارتودنسی شما  نمی‌شود.

بنابراین برای اینکه از شدت یافتن مشکلات دندانی جلوگیری شود باید از همان سنین کودکی به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. تقریبا در کل جهان از هر 5 نفر، یک نفر از آن‌ها در سن بزرگسالی درمان ارتودنسی را انجام می‌دهد. تاخیر در این درمان  نه تنها باعث افزایش هزینه و طول درمان شده بلکه اعتماد به نفس فرد را از بین می‌برد.

پيشنهاد ارتودنتيست برای تاخير در شروع درمان ارتودنسي

بسياري از والدين به محض مشاهده مشکل فرزندان خود، در سن 7 تا 9 سالگي آن‌ها را نزد يك متخصص  برده و جهت تاخير در شروع درمان ارتودنسي نگران هستند. آن‌ها فکر می‌کنند عقب افتادن شروع درمان مشكلات متعددی از جمله عدم رفع كامل مشكل را به وجود خواهد آورد. خوب است بدانيد درمان ارتودنسي توسط ارتودنتيست احتمال دارد در سنین 7 تا 9 سالگي و يا با تاخير و در سن 11 و 12 سالگي پيشنهاد شود. این تفاوت از نظر متخصص ارتودنسی با توجه به شرایط زیر بررسی می‌گردد:

  • نتايج درمان
  • طول مدت درمان
  • تعداد قرار ملاقات‌هاي لازم
  • همكاري و انگيزه بيمار
  • نوع ناهنجاري بيمار

سخن پایانی

با توجه به مطالب گفته شده تاخیر در شروع درمان ارتودنسی می‌تواند مشکلات متعددی برای فرد ایجاد نماید. بهتر است بلافاصله پس از مشاهده مشکل و در سنین پایین این درمان آغاز شود زیرا در صورت تاخیر، فرد علاوه بر ارتودنسی به جراحی هم نیاز پیدا کرده و طول درمان نیز افزایش خواهد یافت. در صورتی که شرایط درمان در سنین کودکی میسر نشد در سنین بزرگسالی نیز می‌توان این درمان را انجام داد. دکتر احمد شیبانی نیا، متخصص ارتودنسی در تهران، در این زمینه تجربه زیادی دارند و می‌توانند در تشخیص و درمان این ناهنجاری‌ها شما را یاری کنند.

مطالب بیشتر:

ارتودنسی متحرک

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *